Pages

Followers

12.11.10

Macamana nak happy setiap hari?

Hey all.. have a nice day pees!! Have u  all already take ur breakfast? Jangan tak makan ok. Breakfast tu penting tau. Tak makan breakfast t sakit perut, then takde tenaga nak bekerja. At least, amik sekeping roti pun dah ok. Kalau yang jenis amk breakfast lak, jangan amik banyak-banyak sangat, t mengantuk pulak nak buat kerja kalau dah terlalu kenyang.

Ok, enough about breakfast.Let's move on wif our topic. Actually guys, i had a lil' secret nak share wif all my readers. (ada ke??... weeee~). Seriously, pernah tak korang terfikir sebenarnya apa yang kita buat hari-hari adalah kesinambungan daripada hari-hari yang semalam? So akan effect gak mud korang hari ini?? hehhe.. mesti selalukan?? So, macamana nak bagi korang lalui hari-hari yang baru tanpa rasa tak best yang semalam tu, takde lagi dalam hati. Secara tak langsungnya, korang boleh bekerja dan belajar dengan hati yang senang.



Tips yang aku nak share ni, adalah daripada pandangan aku sendiri. So kalau ada yang terkurang or tak kena, hope u all dapat bagi pendapat ye. ( im just want to share my point of view.. do not be too serious, it just my sharing is caring kan??). Ok, tutup iklan. Meh kita sama-sama review apa yang boleh bantu korang lalui hari-hari baru dengan mud yang BAIK PUNYA, walaupun kadang-kadang korang sedang melalui masa-masa sukar dengan orang-orang yang sukar. (Tunjuk jari kat sy sendiri).

Tips aku adalah seperti berikut:

1. Tinggalkan kenangan tak best semalam dengan memaafkan semua orang yang korang jumpa sebelum tidur.
2. Baca doa tidur sebelum tidur dan niat untuk mimpi yang indah-indah agar keesokkan harinya, mud korang akan baik dengan sendirinya.
3. Mandi dan anggap korang nak pergi bekerja seperti nak pergi dating dengan yang tercinta. Weeee... atau yang dah kawen tu, anggap macam korang nak pergi honeymoon ngan husband korang (yang had ni terpulang apa saja imaginasi yang membahagiakan korang)
4. Checklist (tak kisah la.. dalam otak ataupun ditulis atas kertas) tentang saki baki kije yang lum siap semalam.
5. Breakfast ( ini penting even kalo korang diet sekali pun : tunjuk diri sendiri lagi)
6. Siapkan saki baki kije yang mudah dulu dan kemudian baru yang senang sambil dengar muzik yang happy.
7. Mulakan segalanya dengan senyuman dan ucapan SELAMAT PAGI SEMUA. ^__^
8. Sekiranya korang perlu bertemu dengan orang-orang yang SUKAR, kuatkan semangat dan niat jangan hilangkan mood walaupun, dia buat korang rasa mcm nak bunuh orang.
9. Hargai hari korang. setiap saat perlu gunakan dengan baik.
10. Jangan spoiled kan mood korang walaupun ada sesetengah orang cuba menjadikan korang hilang mood dan rasa tak best langsung arini. Atasinya dengan berfikir sekejap dalam 5 minit, dan mulakan semula kije dengan senyuman. Confirm korang akan rasa lega.
11. Perkataan YES sematkan dalam diri. YES untuk kata AKU BOLEH!! walaupun korang rasa tak yakin, tapi bila ada motivation tuk diri kan sedikit sebanyak akan bantu korang.
12. Sebelum balik, review balik kije apa yang nak kena buat esok. Sekurang-kurangnya ini akan mmbantu korang tuk hadapi hari esok dengan lebih baik.

So, ini sahaja tips daripada aku. Aku bukan pakar motivasi. Dah aku katakan, tips ni hanya MY POINT OF VIEW je, mana yang terkurang maaf ya. Maybe korang boleh bagi pendapat, sama-sama kita boleh improvekan??so.. See ya later. Sekian.

P/S: hidup akan lebih senang kalau kita sentiasa bersyukur dan hari-hari belajar perbaiki diri.

No comments:

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Maternity tickers