Pages

Followers

5.4.11

Hidup


LIFE IS HARD
IT'S HARDER IF YOU ARE STUPID
                                                                                                                            *Mrs.Beto Kusyairy*


First of all, i would like to give a big thank you to Kak Tisha a.k.a wifey kepada Abg Beto Kusyairy. She let me "pinjam" qoute kat atas tu.. heheh Thanks Kak Tisha. *hug&kisses*

Okay, this qoute really cool rite? Yelah, if anda pikir secara logiknya, musti anda semua akan setuju dengan kenyataan kat atas tu. Hidup ni memang susah, tapi ianya akan lebih susah kalau anda BODOH*  kurang bijak dalam menjalani kehidupan anda. Cuba anda bayangkan, anda boleh je nak tunding jari kat orang lain dan bercerita apa sahaja yang boleh pada orang lain tentang keaiban mereka. Tapi pernah tak anda terfikir "consequences" nya? musti tak, kan? yelah kalo bab dh mengata orang ni.. mana nak ingat semua tu. Janji lepas semua. hahahha * . Aku  pun bukan nak kata aku ni malaikat. Aku pun bukanlah bagus sangat. Tapi, setiap apa yang kita lakukan, kita perlulah pakai O T A K... bukan otak2 okay! 

Aku ada beberapa persoalan untuk orang yang rasa hidup dia susah dan lagi menyedihkan bila anda adalah ketagori manusia BODOH kurang bijak. *ada diploma or degree, tak bermakna anda lagi bagus dr org SPM*.

Situasi 1: 
Pernah tak anda terfikir, atau bayangkan anda duk mengumpat orang lain kat kwn sekolahnya, dan tak ke anda takot kawan sekolahnya akan sampaikan kepada tuan badan? Yelah sah2 diorang satu sekolah dan kenal each other... tapi anda sedap2 ngumpat tanpa pikirkan kesannya. BODOH tak anda? 

Jawapan dari Aku:
*YE memang anda BODOH.. aku cuma bersikap jujur.. tak mau hipokrit. Tu la orang tua-tua selalu kata... sebelum buat sesuatu sila PAKAI OTAK bukan PAKAI LUTUT. sekian.

Situasi 2:
Pernah tak anda terfikir setiap kali anda melabelkan orang lain dengan benda yang tak baik contohnya *LAKHANAT* atau *BETINA* atau mendoakan benda tak baik pada orang contohnya mendoakan orang lain yang sedang bahagia "MAMPUS cepat", sebenarnya anda juga sedang mendoakan diri anda sendiri. Hidup ni roda la derr... Betapa JAHIL nya anda kan? NAUZUBILLAH.

Jawapan dari Aku:
*YE anda JAHIL sebab tak percaya bahawa, DOSA dan PAHALA tu ada. Mendoakan yang tak baik tuk orang lain seperti anda dh takde pegangan. Aku bukanlah malaikat, sekurang-kurangnya, aku tahu batas sebagai orang ISLAM. Adab tertib dalam berkata walaupun aku tak suka orang tu.Sekian.

Situasi 3:
Pernah tak anda terfikir, setiap kali anda mempunyai hati yang BUSUK seperti bangkai, benda tu akan cepat dihidu orang walaupun anda cuba berselindung disebalik MINYAK WANGI MAHAL JENAMA ANTARABANGSA? 

Jawapan dari Aku:
*YE kalau anda tak berubah sikap dan simpan hati yang BUSUK tu sampai mati pun hidup anda akan susah dan di BENCI orang.

Situasi 4:
Pernah tak anda rasa diri anda tu BODOH sebab anda duk jealous ngan kemampuan dan kebahagian orang lain?

Jawapan dari Aku:
*CONFIRM TAK PERNAH sebab anda memang tak ada hati perut. Pentingkan diri sendiri. Janji anda puas dapat mengapi-apikan orang lain. *HATI penuh HASAD DENGKI*

Situasi 5:
Pernah ke anda rasa BODOH sebab duk sibuk-sibuk STALKED page orang lain? Sedangkan dia tak pedulik pun siapa anda dan mana asal usul anda sebab anda bukanlah MODEL terkenal jauh sekali MODEL ANTARABANGSA.

Jawapan dari Aku:
*YE anda memang BODOH sebab, anda sakit hati sorang-sorang sedangkan dia langsung tak pedulikan anda. JGN JADI ORANG YANG DOUBLE BODOH... Sudah-sudahlah BUSUK HATI dengan orang. tak kemana hidup lu derr. Sekian. 

Situasi 6:
Pernah tak anda terpikir, anda sorang-sorang je BERCAKAP yang BUKAN-BUKAN, sedangkan orang yang anda ceritakan tu, RELAX je.. simpan CERITA BUSUK & HODOH anda dalam POKET. Tunggu masa nak kasi keluar jek. Tapi kalau orang tu buat macam tu sama BUSUK la kami macam anda. 

Jawapan dari Aku:
TAK PERNAH, sebab anda rasa anda selalu selamat dari semua benda BUSUK yang anda buat. Hakikatnya, ALLAH bayar CASH. Tunggu dan lihat. tu je nasihat aku tuk orang-orang yang BODOH ni.


Situasi 7:
Pernah tak anda terpikir kenapa masa kecik-kecik dulu kita semua ni belajar PENDIDIKAN ISLAM? 

Jawapan dari Aku: 
TAK PERNAH. Sebab tu anda buat sesuka hati mcmam takde AGAMA.

Situasi 8:
Pernah anda dengar "UKUR BAJU DIBADAN SENDIRI bukan BADAN MODEL ANTARABANGSA"?

Jawapan dari Aku:
Kalau dh tak mampu jangan cakap banyak. Buata apa yang mampu. Janganlah sampai pg mengemis pulak. Pastu buat TAIK  berlagak lak kat orang yang banyak tolong anda. SENDIRI MAHU INGATLAH DERR.

Situasi 9:
Pernah tak anda dengar "WHAT GOES AROUND, COMES AROUND?" ke anda tak faham.. meh aku translatekan dlm BM... "apa yang kita buat kat orang , akan beralik kat kita balik".. INI KARMA.. baik dibalas baik. Jahat, simpan dosa banyak2, t kau tahulah kat akhirat. Tak pun ALLAH bayar cash kat anda, sikit hari lagi.

Jawapan dari Aku:
TAK PERNAH, sebab tu anda perangai mcm mintak maki. sekian.

Situasi 10:
Pernah tak anda cermin diri anda dan tanya pada diri anda, "KENAPA ORANG BENCI AKU'  dan huraikan satu-satu sebabnya, kemudian pergi muhasabah diri dan bertaubat supaya ALLAH tunjukkan jalan yang sempurna untuk anda? 

Jawapan dari Aku:
CONFIRM TAK LA, kan.. sebab tu la anda berlagak nak mampus. Sedangkan apa pun anda tak ada. Duk berhutang sana sini. Pastu, lari. Pastu menyorok. Bila susah, cari orang pernah anda musuhi dulu.  WTF* Kalau aku nampak orang mcm ni aku nak ckp 1 benda je... *BULLSHIT*.  sekian.

So conclusionnya, hidup ni memang susah sbb macam-macam orang kita akan jumpa setiap hari. Tetapi terpulang pada kita sama ada kita BIJAK atau BODOH nak handle semua ni. BIJAK tu bukan terletak pada RUPA kita. Tapi pada AKAL dan TINDAKAN kita. 

Fikirlah dulu kenapa hidup kita makin hari makin susah. Mana silapnya, fikrlah, kenapa hidup kita tak pernah senag, sedangkan orang baru kije 2 3 tahun dah mampu lakukan apa sahaja yang mereka hajatkan contohnya macam KAHWIN. Sebelum kita rasa kita susah, kita patut cari papa puncanya... 

Pikirlah, adakah REZEKI kita tu betul-betul halal atau tak?, Hidup kita ni betul-betul diBERKATI yang ESA atau tak?, Dosa-dosa kita pada MAK AYAH kita, hinaan yang kita bagi pada keluarga orang lain. Doa yang kita panjatkan untuk menjatuhkan orang sedangkan orang tu begitu baik dengan kita. 

Kehidupan yang kita lalui ni diBERKATI ALLAH tak. Manalah tahu kot2 kita buat DOSA yang kita rasa orang lain tak tahu, tapi ALLAH tahu. Senang cakap, Kalau kita BERAK dalam BILIK, dan sorok TAIK tu dr orang, lambat laun orang akan tahu. Tu jek.

So pada sapa-sapa yang terasa, SILALAH BERTAUBAT sebelum TERLAMBAT. kalau nak tahu, tulah salah satu sebab asal hidup kita susah. DUIT GAJI orang lain kita tak payah nak sibuk tolong handlekan. Biarlah orang tu handle sendiri. Pastu satu lagi, kalau diri kita tak mampu, jangan berlagak macam kita ni gaji 5 6 ribu. Aku bukan nak menghina tapi aku cuma nak nasihat. Janganlah dengki ngan orang. Susah t. Sekarang musti kau tahu nape hidup kau susahkan??. HIDUP NI MEMANG SUSAH.... TAPI KALAU KAU PUN BODOH asik nak sibuk HIDUP orang. MELINGKUP la hidup kau jawabnya. SEKIAN.

No comments:

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Maternity tickers